terug naar nieuwsoverzicht

bkkc & bedrijven | canon nederland

Bij veel mensen is Canon Nederland bekend van de fotocamera’s, maar Canon is ook actief op andere gebieden. Zo leveren ze bijvoorbeeld beamers en projectiemateriaal, producten voor de medische wereld en diverse producten en oplossingen voor business-to-business. Maar wat doet Canon Nederland allemaal voor de creatieve sector? bkkc ging in gesprek met Nadine Schoenmakers, Customer Marketeer bij Canon Nederland.

Foto: PlyWood Printcollectie van Piet Hein Eek

onbegrensde mogelijkheden van print

“Onze focus ligt op het toevoegen van creatieve waarde met behulp van print”, legt Nadine uit. “Onze diverse printtechnologieën en ons divers aanbod aan media maken het mogelijk om op nieuwe materialen te printen zoals op hout, glas en behang. Je ziet dat de huidige trend naar meer personaliseren van uiteenlopende toepassingen leidt tot een toenemende vraag naar op maat gemaakte producten. Dus de vraag naar gepersonaliseerde producten is enorm gestegen de laatste tijd, zowel in de consumentenmarkt als in de zakelijke markt. Wij spelen in op deze trend. Niet alleen voor Canon, maar ook voor onze klanten biedt dit groeikansen. Wij willen de markt inspireren door de eindeloze mogelijkheden en toegevoegde waarde van print voor o.a. interieurtoepassingen te tonen.”

piet hein eek

Zo heeft Canon in 2014 een Océ Arizona flatbed printer geplaatst in de werkplaats van ontwerper Piet Hein Eek in Eindhoven. Deze printer is geschikt voor bedrijven die zich richten op het maken van unieke producten. Canon gaf Piet Hein Eek alle vrijheid om op deze printer te experimenteren met verschillende materialen en technieken. Dit heeft geresulteerd in onder andere de PlyWood Printcollectie, meubels zoals salontafels, krukjes en kastjes met bijzondere prints en structuren. De PlyWood Printcollectie is onder andere gemaakt voor de Bijenkorf en het Rijksmuseum. Voor het Rijksmuseum zijn klassieke schilderijen geprint op krukjes, zoals het Melkmeisje van Johannes Vermeer. Met zijn collectie laat Piet Hein Eek zien dat printen niet meer beperkt is tot traditionele uitingen en materialen, maar onbeperkte mogelijkheden biedt voor vele soorten materialen.

creatieve sector

Canon Nederland vindt het belangrijk om zich in te zetten voor de creatieve sector. “Sinds 2014 zijn we actiever gaan samenwerken met de creatieve sector. Alleen machines en apparatuur verkopen past niet meer bij de huidige trends en ontwikkelingen”, vertelt Nadine. “We willen graag laten zien hoe je met print waarde toevoegt aan een product. En dat deze waarde per applicatie en per segment kan verschillen. Zo creëren we meer mogelijkheden voor de creatieve sector, maar ook voor klanten uit andere segmenten zoals retail en packaging. De samenwerking met de creatieve sector is positief ontvangen, steeds vaker worden we benaderd door klanten die breder willen kijken naar de mogelijkheden. Wij werken ook veelal samen met creatieve scholen, zo ondersteunen wij bijvoorbeeld studenten met hun (afstudeer-)projecten waar leuke initiatieven uit voortkomen. Ook voor studenten biedt print vaak toegevoegde waarde. Die doen wij in samenwerking met Peter van Ede, een creatief Kunstenaar die met behulp van een Océ Arizona flatbed printer zich bezighoudt met het ontwikkelen van diversie creatieve applicaties. 

inspireren

Op het online platform ‘Innoveren met print’ wil Canon Nederland klanten inspireren. Nadine: “We willen iedereen iets bieden, ongeacht de behoefte of het kennisniveau van de gebruiker. Zo kunnen we bijvoorbeeld gebruikers aanmoedigen te experimenteren met technieken en deze onder de knie te krijgen. Dit doen we door o.a. verhalen te delen van onze klanten, inspirerende video’s te delen en diverse samples te produceren en te tonen. Ook via sociale media, beurzen & evenementen en diverse vakbladen willen we onze klanten inspireren.”

samenwerking

Nadine kan andere bedrijven uit de niet-creatieve sector aanraden om samen te werken met de creatieve sector. “Het is natuurlijk niet voor niets dat wij dat doen, wij zien hier echt mogelijkheden in. We blijven een commercieel bedrijf, we moeten er uiteraard wel een voordeel in zien. Onze ervaring is dat je door samenwerkingen met de creatieve sector je horizon kunt verbreden, je gaat out of the box denken. Daar komt niet altijd direct iets concreet uit, maar je vergroot wel je kansen. Het is belangrijk om niet alleen met je eigen core business bezig te zijn, maar ook verder te kijken.”

kijkje achter de schermen

Op 16 mei vindt materials 11 | foto plaats bij Canon Nederland in ‘s-Hertogenbosch. Materials stelt elke editie een materiaal centraal dat in Brabant vervaardigd wordt. Deze editie maak je kennis met fotografie en fotobewerking en krijg je informatie over innovatieve ontwikkelingen en de nieuwste technieken.