terug naar nieuwsoverzicht

instelling uitgelicht | november music

November Music maakt al 25 jaar een ambitieus en artistiek uitdagend programma. Vanaf de eerste editie was het festival al internationaal georiƫnteerd (Vlaanderen en Nederland) en zonder eerbied voor genregrenzen. We spraken Theo van Dooremalen en Bert Palinckx, zakelijk en artistiek directeur, een week voordat het festival op 2 november losbarst in Den Bosch.

nieuwe muziek

De voorloper van bkkc, STAMB, was mede initiatiefnemer van November Music. De publieke belangstelling voor nieuwe muziek was gering en een compact programma in de vorm van een festival bood in korte tijd de beste kansen op publiekbereik. Die mening is November Music overigens nog altijd toegedaan, vandaar nog altijd de festivalvorm. Theo: “We proberen veel eigenheid na te streven in hetgeen we presenteren. De variatie, de pluriformiteit is een grote waarde in wat we doen. Het start bij de kunstenaar in de muziek, dan ontstaan vanzelf veel producties die tussen allerlei genres en disciplines inzitten.”

internationaal

“Wat we aanbieden is doorgaans kleinschalig, heel specifiek en zo veel mogelijk internationaal. We presenteren deze editie zo’n tachtig verschillende voorstellingen op het gebied van nieuwe muziek in elf dagen en zijn daarmee in Europa een grote speler geworden”, gaat Theo verder. "Internationaal samenwerken is iets van de lange adem. We ontvangen zo’n veertig internationale festivaldirecteuren en -programmeurs. Met sommige van hen coproduceren we, anderen hernemen op een later moment een productie of pikken componisten en musici op die ze bij ons gezien en ontmoet hebben.”

makers van nu

November Music biedt veel ruimte aan makers om nieuwe muziek te ontwikkelen. Zo gaven ze opdrachten aan Brabantse muzikanten als Harmen Fraanje, Strijbos & Van Rijswijk, Aart Strootman, Mayke Nas, Mitchel van Dinther, Jeroen van Vliet, Nicoline Soeter en Bram Stadhouders en lieten hen internationaal samenwerken. Theo: “Die zijn allemaal internationaal opgepikt en werken nog steeds over de grens. En ja, dat is vooral hun eigen verdienste, wij helpen waar het goed van pas komt.”

john zorn

Er is waarschijnlijk niemand die zo goed past in de filosofie en missie van November Music als John Zorn. Muzikale omnivoor, improvisator en componist, self-made man, wars van conventies, initiator van concerten in zijn eigen club en platenbaas. Zijn leven staat voor 100% in het teken van de muziek. Hij is een icoon in de nieuwe muziek/ avantgarde. “De afgelopen jaren hebben we diverse musici uit zijn stal op het festival gehad dus het werd tijd om de man eens zelf naar 's-Hertogenbosch te halen. Dat is dit jaar gelukt met 27 van zijn Amerikaanse vrienden”, vertelt Bert. Zorn heeft zelf het programma samengesteld met negen (!) concerten en een documentaire op zaterdag 4 november. De variatie in stijl en sound bij Zorn is enorm, dat is verwerkt in deze concerten. Bert: “Met John Zorn zijn we internationaal goed zichtbaar. Er worden kaartjes besteld vanuit alle hoeken van Europa.”

tips

Theo: “Een aanrader is ook de voorstelling Bosch Requiem, een compositie door Anthony Fiumara. Waarbij we muzikaal samenwerken met Nederlands Kamerkoor, Holland Baroque en Temko, maar ook met Matzer theaterproducties, beeldend kunstenares Marianne van Heeswijk en dansgezelschap Panama Pictures.” Verder is toch de beste tip om op de website te gaan dwalen, daar kom je de internationale top tegen, maar ook Brabants talent. De KunstmuziekRoute op zondag 12 november is de ideale kennismaking.

het belang van broedplaatsen

Op 7 november organiseert bkkc met November Music een bkkc connects over het belang van broedplaatsen voor muzikanten en hun omgeving. Het gaat erom hoe we met z’n allen betekenisvol kunnen zijn voor makers en musici. Er zijn enkele ontwikkelingen die de vraag oproepen of een individuele maker of een klein collectief voldoende mogelijkheden heeft om te werken. Het onderscheid tussen componist en uitvoerder wordt kleiner en is vaker in een persoon verenigd. Denk bijvoorbeeld aan Aart Strootman en Bram Stadhouders. Er zijn geen echte productiehuizen en minder vaste ensembles, die voorheen als een vehikel voor productie konden dienen. Dat gezegd hebben: hoe kunnen makers het best gefaciliteerd worden? bkkc vraagt het ze zelf, die middag.

meer informatie over bkkc connets & november music | broedplaatsen?