terug naar nieuwsoverzicht

art is in the air

Wij ondersteunen kunstenaars en andere makers met diverse talentontwikkelingstrajecten. Volgens Atty Bax, adviseur en curator bij bkkc, is steun voor zogeheten artist-in-residencies daarvan een belangrijk onderdeel. Want bij uitstek geschikt voor individuele kunstenaars en hun artistieke ontwikkeling. “Alles kan opnieuw worden gezien.”

Designer Guus Kusters aan het werk in het Europees Keramisch Werk Centrum.
foto: Thané Kleijn

Eleye Boerenkamps verliet eind juni 2017 na een half jaar het gastatelier Leo XIII in Tilburg, met enige weemoed. Twee aan elkaar gekoppelde oude leslokalen, een lichtgrijze betonnen vloer en veel licht, ze had van tevoren niet kunnen bevroeden hoe bevrijdend en inspirerend zo’n ‘white cube’ zou kunnen zijn. Een half jaar na haar afstuderen in de zomer van 2016 betrok ze het atelier, inclusief het verblijf in het kleine, bijbehorende woongedeelte, fulltime, 24/7, middenin een actieve kunstkolonie. “In zo’n omgeving word je teruggeworpen op jezelf, je kunt je losmaken van de dagelijkse sleur en zelf de spelregels bepalen. Dat is enorm veel waard.”

air

Een residentie voor kunstenaars of een gastatelier, wordt over het algemeen gezien als een plek waar je als kunstenaar woont en werkt, in een andere omgeving dan je gewend bent en waar je de rust hebt om je volledig te concentreren op je werk. Wereldberoemde plekken zijn bijvoorbeeld Künstlerhaus Bethanien in Berlijn en PS1 van het MoMA in New York. Artist-inresidency (AIR) is in het Nederlands een wat ongelukkig woordkeuze, omdat wij het woord residentie al snel associëren met een chique, vorstelijk of katholiek gebouw. Wat ergens ook wel weer klopt, want de hofkunstenaar van weleer was ook een artist-in-residence. De huidige vorm, ergens creatief resideren en dan niet op een kasteel, kwam eind negentiende eeuw op. De ‘kunstcreatielocatie’ die Rainer Maria Rilke en schilder/schrijver/socialist Heinrich Vogeler eind negentiende eeuw opzetten in Worpswede (vlakbij Bremen) zou een van de eerste voorbeelden van een Europese residency zijn. Volgens Atty Bax, adviseur bij bkkc, zijn de AIR’s in Nederland met name de afgelopen twintig, dertig jaar in opkomst. “In de jaren tachtig zag je ze nog nauwelijks. Kunstenaars hebben baat bij rust, tijd en ruimte, dat blijkt ook uit onderzoeken. Maar praktische redenen spelen ook een rol. Ruimte is duur geworden, veel kunstenaars kunnen zich geen eigen atelier meer veroorloven. Dus ga je op zoek naar alternatieven.”

lees het hele artikel in de special talent centraal

WORK IN THE MARGINS

In de marges van het kunstenveld bevinden zich de artist-in-residencies die vaak door kunstenaars zelf worden gerund. Ze zijn in het culturele waardencircuit van groot belang maar komen bijna niet onder de aandacht van het cultuurbeleid in Nederland. Hoe kunnen we deze waardevolle initiatieven versterken en meer onder de aandacht brengen van de doelgroepen? Rond dit thema organiseert bkkc van 18 januari t/m 1 april een expositie met o.a. Eleye Boerenkamps, Nina van de Ven en 8 andere kunstenaars. En op 29 maart organiseert bkkc een werkconferentie in samenwerking met AiR Platform NL en DutchCulture | TransArtists.

meer weten over air's? neem contact op met atty bax

013 7508448a.bax@bkkc.nl

aanwezig zijn bij de werkconferentie?