terug naar nieuwsoverzicht

bkkc blogt: 3 dagen art rotterdam

Liesbeth Jans is programmaleider Verbinden. Ze bezocht onlangs Art Rotterdam en zag daar veel Brabants talent. In haar blog schrijft ze over haar bezoek aan Art Rotterdam én de Brabantse talenten.

Foto: Corporate Entity van Wessel Couzijn

Aankomen in Rotterdam

Terwijl Brabant bruiste van het Carnavalsvertier bevond ik mij 3 dagen in een andere bubbel, die van Art Rotterdam. Voordat ik naar de beurs ging liep ik eerst even langs het kunstwerk Corporate Entity van Wessel Couzijn dat vlak bij het station aan het Weena staat. Dat is voor mij vaste prik bij een bezoek aan Rotterdam. Couzijn kreeg in 1958 opdracht van Unilever om een sculptuur te maken bij de entree van hun kantoor. Het kunstwerk werd in 1963 geplaatst en in 1992 verhuisde het naar de huidige locatie van Unilever aan het Weena. Ik heb een bijzondere band met dit kunstwerk. Ik vind het prachtig en bovendien mocht ik begin jaren negentig meewerken aan een publicatie over Bronsgieterij A Cire Perdue uit Soest, in de jaren zestig een beroemde gieterij die met het gieten van dit monumentale kunstwerk internationaal furore maakte. Het was in die jaren de grootste bronzen sculptuur ooit in Nederland gegoten!

Brabantse talenten

Art Rotterdam lijkt elk jaar te groeien. Naast de vaste locatie in de Van Nellefabriek zijn er in de hele stad tentoonstellingen en lezingen die aansluiten op de beurs. Ik was vooral op zoek naar onze Brabantse talenten en dat zoeken werd beloond. Bij Prospects & Concepts, de presentatie van kunstenaars die in 2016 een Werkbijdrage Jong Talent van het Mondriaan Fonds ontvingen, zag ik als een van de eerste werken de bronzen sculptuur van Jasper van Aarle die bij Beeldenstorm werd gegoten. Misschien trof dit werk mij bijzonder omdat ik met mijn hoofd nog bij Wessel Couzijn en het bronsgieten was. Het was in ieder geval een goede binnenkomer! Even verderop zag ik het werk van Josua Wechsler. Hij is één van de 30 genomineerden voor de Publieksprijs van Brabant Cultuur. Stemmen kan nog tot en met 20 februari! En wat fijn dat ook ‘het verhaal van Charlotte’ van Linsey Kuijpers te zien was. Dit project is een vervolg op het Henny-project van Michel Szulc Krzyzanowski. Henny (de moeder van Charlotte) is 36 jaar lang gefotografeerd door Krzyzanowski en daar is een reeks van zes boeken uit voortgekomen. Beide projecten spelen een belangrijke rol in de sociaal geëngageerde fotografie. bkkc heeft Linsey’s crowdfunding ondersteund voor het boek over Charlotte, waarmee zij de langst lopende serie van documentairefotografie van Nederland voortzet!

De bemiddelaars

Op mijn laatste dag in Rotterdam was ik bij de indrukwekkende presentatie van de film en het boek Levenswerk II – de kunstbemiddelaars - van Margriet Luyten waarmee zij de vraag oproept hoe deze bemiddelaars omgaan met het verstrijken van de tijd en hun liefde voor de kunst. bkkc ondersteunde ook haar crowdfunding voor de uitgave van het boek. Over liefde voor de kunst en bemiddelaars gesproken: ook een aantal Brabantse galeriehouders was met ‘hun stal’ vertegenwoordigd op Art Rotterdam, zoals Mieke van Schaijk, Ingrid Luycks en Galerie Dom’Arte.

Uit de bubbel

Na drie dagen onder elkaar met kunstenaars en bemiddelaars bekroop mij toch ook een flinke onrust en irritatie. We zijn op zo’n kunstmanifestatie wel heel erg met onszelf en elkaar bezig. De verbinding met de samenleving is soms ver te zoeken. Gelukkig waren er ook wat buitenbeentjes, zoals het project APKAR (Artist Previously Known As Refugee) van Maze de Boer in samenwerking met Rafaat Ballan, Latif Mukasa, Ossama Nasr en Yara Said. Dit project zoekt antwoorden op vragen als ‘Kun je als vluchteling kunstenaar blijven?’, en ‘Hoe helpt de open, flexibele mindset van kunstenaars bij de transformatie van kunstenaar naar vluchteling en weer terug?’. Belangrijke vragen die veel relativeren van wat ik op Art Rotterdam zag gebeuren.