terug naar projectoverzicht

‘TweeDoek’

project - crowdfunding

Vij5 is een platform dat sinds 12 jaar verschillende ontwerpers helpt bij het ontwikkelen, presenteren en distribueren van nieuw design. De producten zijn ontworpen door verschillende ontwerpers, waaronder ook de oprichters van het label; Arjan van Raadshooven & Anieke Branderhorst. Deze crowdfunding campagne draait om het product TweeDoek, een ontwerp van Anieke Branderhorst.

 

Over ‘TweeDoek’

Vij5 zoekt de grenzen op van crowdfunding door de community te betrekken bij één van de belangrijkste keuzes van een ontwerpproces; het kiezen van kleur. Het experiment draait om de TweeDoek. Een handdoek en theedoek in één, waarbij twee functies die normaal naast elkaar gebruikt worden in één product samenkomen. Als donateur heb je direct invloed op de kleur van het eindresultaat. Kies je favoriet als tegenprestatie en breng daarmee je stem uit. De meest gekozen combinatie, wordt ook daadwerkelijk gemaakt. Omdat de TweeDoek geproduceerd wordt op grote industriële weefgetouwen kan een nieuwe serie alleen gemaakt worden in een oplage van 1000 stuks. We moeten simpelweg een weefgetouw volledig benutten!
 

Over Vij5

Vij5 is gevestigd aan de Hallenweg in Eindhoven en is jaarlijks zéér actief als deelnemer van de Dutch Design Week. Ook in deze campagne speelt de DDW een prominente rol als piekmoment van de campagne! Wat Vij5 producten onderscheidend maakt, is de oprechte connectie en krachtige samenwerking tussen de mensen rondom het label – curatoren, ontwerpers, fabrikanten en klanten. De crowdfunding campagne rondom de TweeDoek er op gericht om op een originele manier ook de consument te betrekken bij keuzes die gemaakt moeten worden. De connectie tussen consument en ontwerper is in de meeste gevallen reactief; omdat een consument een product pas kan kopen of ‘liken’ als het er al is. Als label vinden wij het ook belangrijk om producten te lanceren waar daadwerkelijk draagvlak voor is.
 

Motivatie Kunstloc Brabant

Het project TweeDoek is een mooi manier om het publiek te betrekken bij de ontwikkeling van een nieuw kunstproduct door het publiek actief een stem te geven bij het eindresultaat. Crowdfunding en co-creatie komen hier mooi samen.
 

Meer weten over dit project? Neem contact op met Luc Begas

Meer weten over dit project?